5 rzeczy, o których koniecznie musisz pamiętać, jeśli chcesz zwrócić towar kupiony przez internet.
Zastanawiasz się, jak zwrócić towar kupiony przez internet? Szaleństwo Black Friday dopadło też Ciebie? Dowiedz się, o czym koniecznie musisz pamiętać, jeżeli nie jesteś zadowolony ze swoich wyprzedażowych zakupów.
Za nami Black Friday (w niektórych sklepach nawet cały Black Week) i Cyber Monday. To dni, które niewątpliwie bardzo sprzyjają zakupom. Zwłaszcza tym nieprzemyślanym. I często zdarza się, że po tych kilku dniach zostajemy ze stertą niepotrzebnych nam rzeczy. Albo nie trafiliśmy z rozmiarem. Bo jak nie kupić kolejnego zegarka, kiedy w tym ,,magicznym” dniu jego cena spada o 50%? Dlaczego nie dorzucić do koszyka kolejnej koszulki, chociaż nasza szafa już pęka w szwach? No i jak nie wziąć worka bibelotów, skoro kosztują grosze?
Dzisiaj mija akurat tydzień od najbardziej zakupowego piątku w całym roku i prawdopodobnie większość internetowych paczek zaczyna napływać do nabywców. I wszyscy niezadowoleni ze swoich wyborów klienci zastanawiają się, jak pozbyć się problemu i zwrócić towar kupiony przez internet. Dzisiaj dowiesz się, o czym w takiej sytuacji musisz pamiętać.
1. Zwrot niektórych towarów nie jest możliwy
Czasem rodzaj zakupionego towaru uniemożliwia jego zwrot. Do towarów, których pomimo ich zakupu przez internet nie będzie można zwrócić należą, m.in.:
- towary wyprodukowane na specjalne zamówienie klienta
- programy komputerowe, filmy i muzyka rozpakowane z oryginalnych, zapieczętowanych opakowań
- produkty dostarczone w zapieczętowanym opakowaniu, które po otwarciu tracą wartość ze względów higienicznych, a zostały otwarte przez kupującego, np. soczewki kontaktowe
- towary ulegające szybkiemu zepsuciu, np. jedzenie
- gazety i czasopisma
2. Musisz złożyć sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy
Możesz to zrobić w dowolnej formie – telefonicznie, mailowo, listownie. Warto to zrobić w formie pisemnej, bo dzięki temu zawsze zostaje namacalny dowód złożenia takiego oświadczenia i daty jego złożenia. Najczęściej jednak sprzedawcy dostarczają wzór takiego formularza (w formie papierowej lub elektronicznej). Ważne jest, że nie musisz podawać przyczyny, dla której chcesz dokonać zwrotu towaru.
3. Masz 14 dni na odstąpienie od umowy
Kiedy już podejmiesz decyzję o zwrocie towaru, to musisz pamiętać o terminach. Na złożenie sprzedawcy oświadczenia o odstąpieniu od umowy masz 14 dni od dnia odbioru przesyłki (czasem oczywiście zdarza się, że sprzedawca wydłuża ten termin, np. w okolicach Świąt).
Zwrotu towaru musisz dokonać w terminie kolejnych 14 dni po odstąpieniu od umowy. Do zachowania tego terminu wystarczy nadanie przesyłki na adres wskazany przez sprzedawcę. Zawsze zachowuj potwierdzenie nadania.
4. Nie zawsze sprzedawca poniesie koszty przesyłki zwrotnej
Zgodnie z obowiązującymi przepisami to Ty ponosisz koszty zwrotu przesyłki. Jednakże nie będziesz zobowiązany do ponoszenia tych kosztów, jeżeli sprzedawca zgodził się je ponieść albo nie poinformował Cię o konieczności poniesienia tych kosztów w przypadku zwrotu towaru.
5. Sklep ma 14 dni na zwrot pieniędzy
Sprzedawca ma 14 dni na zwrot pieniędzy. Termin ten liczymy od dnia otrzymania przez sprzedawcę Twojego oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Kwota zwrotu obejmuje również całość kosztów dostarczenia towaru do Ciebie, ale pod warunkiem, że wybrałeś najtańszą opcję dostawy. W innym wypadku przysługuje Ci zwrot części poniesionych kosztów (czyli w kwocie za najtańszą opcję przesyłki).
Jednakże należy pamiętać o jednej ważnej rzeczy. Jeżeli sprzedawca nie zaproponował, że sam odbierze od Ciebie zakupioną rzecz, to może wstrzymać się ze zwrotem płatności. Ale tylko do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez Ciebie dowodu jej odesłania (w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej).
Sprzedawca powinien zwrócić Ci pieniądze w takiej formie, z jakiej korzystałeś przy płaceniu za towar. Może skorzystać z innej metody płatności, ale pamiętaj, że to Ty musisz wyrazić zgodę na taką zamianę.