Opóźniony lot – czy znasz swoje prawa?

opóźniony-lot

Opóźniony lot – czy znasz swoje prawa?

Dzisiejszym postem rozpoczynamy cykl ,,Prawo na wakacjach”. Wiem, wiem, brzmi bardzo oficjalnie. I pewnie myślisz, że Ciebie ten temat szczęśliwie nie dotyczy? A czekałeś kiedyś na opóźniony lot?

Często nie zdajemy sobie z tego sprawy z tego, że prawo jest nieodłącznym elementem naszego wakacyjnego bagażu. Towarzyszy nam w każdej wakacyjnej wyprawie, tak jak choćby przewodnik turystyczny, czy aparat fotograficzny.

Podróże to, obok pracy jako adwokat i przemawiania publicznego, jedna z moich największych pasji. I jak każdy miłośnik podróżowania samolotem niejednokrotnie miałam wątpliwą przyjemność doświadczyć niedogodności związanych z opóźnionym lotem. 13 godzin opóźnienia lotu w czasie podróży do Tunezji. Mieliśmy już wygrzewać się na leżakach nad basenem. Tymczasem, tym co nas otaczało, nie było tunezyjskie słońce, ale frustracja związana z poczuciem bezsensownego tracenia wakacyjnego czasu. Bardzo prawdopodobne, że i Ty masz w swojej podróżniczej historii przynajmniej jeden opóźniony lot. Albo, że kiedyś czekają Cię takie wakacyjne atrakcje, na które dobrze jest się wcześniej przygotować.

W takich momentach każdy z nas zastanawia się, jakie obowiązki wobec nas, pasażerów, ma przewoźnik obsługujący nasz lot.

Straconego czasu nikt Ci nie zwróci. To niestety prawda. Ale w określonych przypadkach przewoźnik będzie musiał Ci zrekompensować finansowo niedogodności związane z opóźnionym lotem. A to już coś!

Pytanie nr 1: Kiedy mogę ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?

Nie zawsze Twoja frustracja związana z opóźnionym lotem będzie wiązała się z wypłatą odszkodowania. Minimalny czas opóźnienia, pozwalający na wszczęcie procedury ubiegania się o odszkodowanie, to 3 godziny w stosunku do planowanej godziny dotarcia do portu docelowego.

Przykład: Twój samolot z Warszawy do Aten zamiast o godz. 8:00 doleciał na miejsce o godz. 12:30. Opóźnienie wyniosło 4h 30min, co pozwala Ci ubiegać się o rekompensatę.

Pytanie nr 2: Jaką kwotę mogę uzyskać z tytułu odszkodowania za opóźniony lot?

Wysokość odszkodowania uzależniona jest od odległości dzielącej port Twojego wylotu od portu docelowego. Za opóźnienie lotu, w sytuacji opisanej w poprzednim pytaniu, należy Ci się (od osoby):

250 euro – dla lotów na dystansie do 1500 km,

400 euro – dla lotów na dystansie od 1500 km do 3500 km (również dla lotów powyżej 3500 km, w sytuacji gdy każde z lotnisk – zarówno port startu jak i port lądowania – znajduje się na terenie Unii Europejskiej),

600 euro – dla lotów na dystansie powyżej 3500 km (w sytuacji gdy przynajmniej jedno z lotnisk – port startu lub port lądowania – znajduje się poza terenem Unii Europejskiej).

Przykład: Twoje wakacje na słonecznym wybrzeżu Hiszpanii zaczęły się z opóźnieniem, bo Twój samolot z Warszawy do Barcelony dotarł na miejsce 5 godzin później niż planowano. Dystans pomiędzy Warszawą a Barceloną wynosi 1868 km w linii prostej. Tym samym należy Ci się odszkodowanie w wysokości 400 euro.

opóźniony-lot

Pytanie nr 3: Czy mogę dochodzić odszkodowania za opóźniony lot, jeśli organizuje go zagraniczny przewoźnik?

To zależy.

Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w poniższej tabeli.

Przykład: Podróżujesz z opóźnieniem z lotniska w Bangkoku do Warszawy, Twój lot obsługuje przewoźnik mający siedzibę w Niemczech. Będziesz mógł dochodzić odszkodowania. Gdyby jednak Twój przewoźnik miał siedzibę poza Unią Europejską, to niestety nie będzie możliwości dochodzenia odszkodowania za opóźnienie lotu na podstawie omawianych przepisów prawa.

Pytanie nr 4: Nie ja płaciłem za bilet lotniczy, czy nadal mogę się ubiegać o odszkodowanie za opóźnienie?

Odpowiedź na to pytanie brzmi ,,Tak”. Odszkodowanie dotyczy konkretnego pasażera, a nie osoby, która faktycznie płaciła za bilet.

Przykład: Podróżujesz służbowo i to Twój pracodawca zapłacił za bilet lotniczy. Ale to Ty, jako pasażer, możesz się ubiegać o odszkodowanie od przewoźnika.

Pytanie nr 5: Czy może zdarzyć się taka sytuacja, że i tak nie dostanę odszkodowania?

Niestety tak. W sytuacjach tzw. „okoliczności nadzwyczajnych” odpowiedzialność przewoźnika za opóźnienie lotu jest wyłączona. Do takich okoliczności należą zdarzenia, którym przewoźnik nie może zapobiec pomimo dochowania przez niego należytej staranności.

Każda sytuacja wymaga jednak indywidualnej oceny, czy rzeczywiście takie okoliczności nadzwyczajne miały miejsce. Pamiętaj też, że to przewoźnik musi udowodnić, że były to okoliczności nadzwyczajne.

Przykład: Twój wylot z lotniska w Rzymie opóźnił się i dotarłeś do Krakowa o ponad 3 godziny za późno. Przyczyną opóźnienia był strajk pracowników rzymskiego lotniska, czyli osób niezatrudnionych przez przewoźnika. W takiej sytuacji przewoźnik nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania na Twoją rzecz.

Pytanie nr 6: Czy oprócz odszkodowania należy my się jeszcze jakaś rekompensata, jeśli mój lot jest opóźniony?

Tak.

Możesz domagać się od przewoźnika przysługującego Ci prawa do opieki. Takie prawo przysługuje Ci, gdy opóźnienie wynosi:

2 godziny albo więcej – w przypadku lotów do 1500 km,

3 lub więcej godzin – w przypadku dłuższych lotów wewnątrz Unii Europejskiej lub innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 km,

4 lub więcej godzin – w przypadku lotów o odległości ponad 3500 km poza terytorium Unii Europejskiej.

Pamiętaj, że przysługujące Ci prawo do opieki obejmuje:

  • posiłki oraz napoje adekwatne do czasu oczekiwania (zazwyczaj są to tzw. vouchery na posiłki i napoje, które możesz wykorzystać w restauracjach na terenie lotniska)
  • zakwaterowanie w hotelu w przypadku, gdy występuje konieczność pobytu na lotnisku przez jedną albo więcej nocy lub gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera;
  • transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (niezależnie od tego, czy jest to hotel czy inne miejsce),
  • dwie rozmowy telefoniczne i dwie wiadomości e-mail.

Wszystkie uzasadnione i niezbędne koszty powinien oczywiście pokryć przewoźnik zapewniając Ci wskazane udogodnienia.

Może się zdarzyć tak, że reprezentant Twoich linii lotniczych nie będzie mówił po polsku. Dlatego szykując się na wakacje zagranicą warto zadbać o przypomnienie sobie podstawowych zwrotów wakacyjnych (a o tym, jak to zrobić last minute, możesz przeczytać na blogu Englishake).

Zastanawiasz się, co w sytuacji gdy przewoźnik nie wywiązuje się ze swojego obowiązku, nawet pomimo Twoich usilnych próśb?

Wtedy jesteś zmuszony sam pokryć koszty zakupów żywnościowych w lotniskowych sklepach i restauracjach. Takich zakupów, które zaspokoją Twoje podstawowe potrzeby podczas oczekiwania na opóźniony lot. Wydatkiem uzasadnionym będzie też opłata za zakwaterowanie  na czas od daty odwołanego lotu do chwili nowego lotu (jeśli przyjąłeś propozycję przewoźnika lotu w najbliższym możliwym terminie).

Oczywiście po zakończeniu podróży masz prawo złożyć reklamację zawierającą żądanie zwrotu poniesionych przez Ciebie na własną rękę wydatków. Pamiętaj o jednej bardzo ważnej kwestii. Zawsze w takiej sytuacji zachowuj paragony lub faktury za posiłki, czy nocleg. Będą potrzebne do udowodnienia, jakie koszty musiałeś ponieść w związku z oczekiwaniem na opóźniony lot.

Zawsze pamiętaj o jeszcze jednej bardzo ważnej kwestii. Prawo do opieki przysługuje Ci w przypadku opóźnienia, nawet jeśli lot zostaje opóźniony z powodu wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych. Czyli w takiej sytuacji, w której nie możesz się skutecznie ubiegać o odszkodowanie za opóźniony lot (patrz odpowiedź na pytanie nr 4).

Przykład: Opóźnienie Twojego lotu z Warszawy do Berlina wynosi 3h 25 minut, a jego przyczyną było zamknięcie przestrzeni powietrznej, wywołane gwałtownymi zmianami pogodowymi w całej Europie. Z uwagi na te nadzwyczajne okoliczności nie przysługuje Ci prawo do odszkodowania. Ale przewoźnik i tak ma obowiązek zapewnić Ci prawo do opieki, chociażby w postaci vouchera na butelkę wody i kanapkę w lotniskowym barze.

Pamiętaj. Najważniejsze, to nie pozwolić, żeby opóźniony lot zepsuł Ci zasłużony wakacyjny odpoczynek. Ciesz się chwilą – dochodzeniem swoich praw zajmiesz się po powrocie z wakacji 🙂

opóźniony-lot
Jeśli masz za sobą długie godziny oczekiwania spędzone na lotniskowym korytarzu i szukasz rozwiązania swoich problemów w sporze z przewoźnikiem, chętnie odpowiem szczegółowo na wszystkie Twoje pytania.
A już za tydzień dorzucę do Twojej wakacyjnej walizki garść informacji dotyczących zakwaterowania na wyjeździe 🙂
Opóźniony lot – czy znasz swoje prawa?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń na górę